دسته‌بندی بی‌نهایت صوتی
نصب طاقچه

چگونه فایل کتاب رو دانلود کنم و قسمتی رو پرینت بگیرم؟

شما اینجا هستید
زمان تخمینی مطالعه: 1 دقیقه

طبق قراردادی که با ناشران کتاب داریم و برای حفظ قانون حق نشر (کپی‌رایت)، کتاب‌های دریافت‌شده رو فقط می‌تونید توی اپلیکیشن و سایت طاقچه مطالعه کنید.

یادآوری: این نکته در مقررات طاقچه و شرایط استفاده از آن هم آمده.

چرا رعایت حق نشر لازم است؟

حق نشر یکی از انواع مالکیت فکری است. مؤلفان عمر خودشون رو صرف می‌کنن تا به مهارت یا دانشی برسن که بتونن اثری رو بنویسن. ناشران سرمایۀ خودشون رو صرف می‌کنن تا مخارج مربوط به آماده‌سازی و انتشار کتاب رو فراهم کنن. قانون حق نشر برای حمایت از هزینه‌های مادی و معنوی ناشران و مؤلفان وضع شده. اگر این قانون نقض بشه، انگیزه‌های لازم برای نگارش و انتشار اثر از بین می‌ره؛ چون دسترنج اون‌ها می‌تونه به‌راحتی دزدیده بشه و به‌دست کسانی برسه که هیچ هزینه‌ای بابت اون پرداخت نکردن. بنابراین کل چرخۀ نشر کتاب باکیفیت آسیب می‌بینه و نهایتاً خود اهالی مطالعه هم ضرر می‌کنن.

چرا در اختیار گذاشتن فایل کتاب از سوی پلتفرم‌های قانونی، نقض حق نشر است؟

صاحب‌امتیاز کتاب، ناشر اون هستش. پس حق داره که دربارۀ نحوۀ نشر اون تصمیم‌گیری کنه. ناشر در قراردادی که با پلتفرم‌های قانونی، مثل طاقچه، می‌بنده، از اون‌ها تعهد می‌گیره که فایل کتاب رو به‌صورت رمزنگاری‌شده به دست کاربر برسونه. بنابراین، در اختیار گذاشتن فایل کتاب خارج از طاقچه، نقض حقوق مالک کتاب است.

چرا خریدارانی که خودشون رو ملزم به حفاظت از فایل کتاب نزدشون می‌دونن، باید پاسوز عده‌ای بی‌اخلاق بشن؟

این سؤالی‌ست که بسیاری از مخاطبان می‌پرسن و حق هم دارن؛ اما طبق تجربه‌ای که در بازار نشر ایران کسب شده، بسیاری از افراد این مورد اخلاقی و قانونی رو رعایت نمی‌کنن. وجود فایل‌های رمزنگاری‌نشده، ضرر مادی بسیاری به ناشران زده و اون‌ها رو تضعیف کرده. این مسئله باعث شده که بسیاری از ناشران ورشکسته بشن یا دست‌کم نتونن روی انتشار آثار باکیفیت سرمایه‌گذاری کنن. درواقع، رواج فایل‌های رمزنگاری‌نشده به تضعیف، کوچک‌شدن و نهایتاً نابودی صنعت نشر در ایران منجر می‌شه. بدین‌ترتیب، برای حفظ صنعت نشر و باقی‌موندن رونق کتاب‌خوانی، هرگونه نشر رمزنگاری‌نشدۀ فایل کتاب (بدون اجازۀ ناشر) غیرقانونی دانسته شده.

بنابراین، هرچند عدۀ زیادی از مخاطبان اخلاقاً و قانوناً خودشون رو ملزم می‌دونن که فایل کتابی رو که خریدن، به دیگری ندن، اما به‌هرحال آزادبودن دسترسی به فایل‌های رمزنگاری‌شده، عواقب جبران‌ناپذیری برای صاحبان امتیاز مادی کتاب داره. پس قانون و عقل سلیم حکم می‌کنه که با رمزنگاری فایل‌ها از سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های بعدی اون پیش‌گیری بشه.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مفید نبود
Views: 14169