دسته‌بندی بی‌نهایت صوتی
نصب طاقچه

چگونه فایل کتاب را دانلود کنم و قسمتی را پرینت بگیرم؟

شما اینجا هستید
زمان تخمینی مطالعه: 1 دقیقه

برای حفظ قانون حق نشر (کپی‌رایت)، کتاب‌های دریافت‌شده را تنها در اپلیکیشن و سایت طاقچه می‌توانی مطالعه کنی. این مسئله جزو تعهداتی است که طبق قرارداد ما با ناشران کتاب، ملزم به انجام آن هستیم.

یادآوری: این نکته در مقررات طاقچه و شرایط استفاده از آن هم آمده است.

چرا رعایت حق نشر لازم است؟

حق نشر یکی از انواع مالکیت فکری است. مؤلفان عمر خود را صرف می‌کنند تا به مهارت یا دانشی برسند که بتوانند اثری را بنویسند. ناشران سرمایۀ خود را صرف می‌کنند تا مخارج مربوط به آماده‌سازی و انتشار کتاب را فراهم کنند. قانون حق نشر برای حمایت از هزینه‌های مادی و معنوی ناشران و مؤلفان وضع شده است. اگر این قانون نقض شود، انگیزه‌های لازم برای نگارش و انتشار اثر از بین می‌رود؛ چون دسترنج آن‌ها می‌تواند به‌راحتی دزدیده شود و به‌دست کسانی برسد که هیچ هزینه‌ای بابت آن پرداخت نکرده‌اند. بنابراین کل چرخۀ نشر کتاب باکیفیت آسیب می‌بیند و نهایتاً خود اهالی مطالعه هم ضرر می‌کنند.

چرا در اختیار گذاشتن فایل کتاب از سوی پلتفرم‌های قانونی، نقض حق نشر است؟

صاحب‌امتیاز کتاب، ناشر آن است. پس حق دارد که دربارۀ نحوۀ نشر آن تصمیم‌گیری کند. ناشر در قراردادی که با پلتفرم‌های قانونی، مثل طاقچه، می‌بندد، از آن‌ها تعهد می‌گیرد که فایل کتاب را به‌صورت رمزنگاری‌شده به دست کاربر برسانند. بنابراین، در اختیار گذاشتن فایل کتاب خارج از طاقچه، نقض حقوق مالک کتاب است.

چرا خریدارانی که خود را ملزم به حفاظت از فایل کتاب نزد خود می‌دانند، باید پاسوز عده‌ای بی‌اخلاق شوند؟

این سؤالی است که بسیاری از مخاطبان می‌پرسند و حق هم دارند؛ اما طبق تجربه‌ای که در بازار نشر ایران کسب شده، بسیاری از افراد این مورد اخلاقی و قانونی را رعایت نمی‌کنند. وجود فایل‌های رمزنگاری‌نشده، ضرر مادی بسیاری به ناشران زده است و آن‌ها را تضعیف کرده است. این مسئله باعث شده که بسیاری از ناشران ورشکسته شوند یا دست‌کم نتوانند بر انتشار آثار باکیفیت سرمایه‌گذاری کنند. درواقع، رواج فایل‌های رمزنگاری‌نشده به تضعیف، کوچک‌شدن و نهایتاً نابودی صنعت نشر در ایران منجر می‌شود. بدین‌ترتیب، برای حفظ صنعت نشر و باقی‌ماندن رونق کتاب‌خوانی، هرگونه نشر رمزنگاری‌نشدۀ فایل کتاب (بدون اجازۀ ناشر) غیرقانونی دانسته شده است.

بنابراین، هرچند عدۀ زیادی از مخاطبان اخلاقاً و قانوناً خود را ملزم می‌دانند که فایل کتابی را که خریده‌اند، به دیگری ندهند، اما به‌هرحال آزادبودن دسترسی به فایل‌های رمزنگاری‌شده، عواقب جبران‌ناپذیری برای صاحبان امتیاز مادی کتاب دارد. پس قانون و عقل سلیم حکم می‌کند که با رمزنگاری فایل‌ها از سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های بعدی آن پیش‌گیری شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مفید نبود 299
Views: 12742